Course syllabus
Blok Informatie |
|
Vaknaam | Kwaliteit van Zorg |
Academisch jaar | 2021-2022 |
EC | 15 waarvan 9 voor de Kennismodule, 3 voor de AVV module en 3 voor de Integratie module |
Voertaal | Nederlands / Engels |
Opleiding | Gezondheidswetenschappen, Beleid & Management Gezondheidszorg |
Blok | 4 |
Docenten |
|
Blokcoördinatoren |
Kennis: Hedwig Blommestein AVV: Jorien Veldwijk Integratie: Welmoed van Deen |
Docenten |
Docenten (colleges): Kees Ahaus, Lucinda Bertels, Hedwig Blommestein, Caressa Bol, Welmoed van Deen, Diana Delnoij, Margreet Franken, Maarten Kok, Ian Leistikow, Nadira Saab, Violet Petit-Steeghs, Renee Scheepers, Jorien Veldwijk, Iris Wallenburg en Angelique Weel |
Tutoren |
Tutoren (Kennis, AVV tutorgroepen en integratie projectgroepen): Sterre Bour, Petra Dijkstra, Karilyn Mujica Gastelbondo, Malin Hollaar, Matthijs Malkus en Nienke Miedema. Tutoren juridische tutorgroepen: Caressa Bol, Ernst Hulst, Eline Linthorst en Marjolein Timmers. |
Communicatie |
In deze beslisboom kan je zien waar je terecht kunt met vragen. |
Leerdoelen |
|
Kennismodule Jij kan:
AVV module Jij kan:
Integratieproject Jij kan:
|
|
Inhoud |
|
Zorg moet van goede kwaliteit zijn. Daarover is iedereen het eens. Binnen de gezondheidszorg investeren we daarom veel in hoogwaardige en kwalitatief goede zorg, welke is afgestemd op de patiënt. Toch gaat er ook wel eens wat mis. In plaats van dat mensen beter worden van zorg, ondervinden ze er zo schade van. Wat doen we om dit te voorkomen? En welke maatregelen nemen overheid en zorgorganisaties om de zorg, de processen binnen de zorg en de organisatie van zorg verder te verbeteren? In dit blok kijken we naar het brede begrip kwaliteit van zorg.
Pijlers van kwaliteit van zorg We zoomen in op de zes pijlers van kwaliteit van zorg, zoals gedefinieerd door het institute of Medicine:
We zien dat deze pijlers ondersteunend aan elkaar zijn, maar soms ook kunnen conflicteren. Zo kan snelle en tijdige toegang tot zorg patiëntgericht en effectiever zijn, maar het leidt wellicht tot hogere kosten en is daarom misschien minder doelmatig. Je leert binnen dit blok dat het binnen de kwaliteitszorg belangrijk is om oog te houden voor deze zes pijlers en hiertussen soms te balanceren. Dit geeft de meeste garantie voor continue verbetering van de kwaliteit van zorg.
Disciplines Recht Diverse juridische aspecten van kwaliteit van zorg komen aan bod. Hoe wordt het juridisch gewaarborgd dat zorgverleners en zorginstellingen kwalitatief goede zorg leveren? Je leert dat dit is verankerd in diverse wetgeving. Zo zijn zorgaanbieders wettelijk verplicht om transparante informatie over de kwaliteit van de verleende zorg aan te leveren.
Economie We kijken naar efficiëntie en doelmatigheid van de zorg. Hoe voorkom je verspilling en wat mag effectieve zorg kosten? Deze informatie geeft inzicht in hoe schaarse middelen op een verantwoorde en onderbouwde manier kunnen worden ingezet.
Beleids- en bestuurswetenschappen Je leert waarom en op welke manier er op kwaliteit wordt gestuurd binnen een organisatie en vanuit de overheid. Welke rollen hebben bijvoorbeeld het Zorginstituut en de Inspectie om kwaliteit te borgen en te controleren?
Organisatiewetenschappen Hoe richten organisaties kwaliteitsprocessen in? Je leert welke actoren zijn betrokken bij het realiseren, evalueren en monitoren van de kwaliteit van de zorg.
Sociaal-medische wetenschappen Welke rol spelen professionals maar ook patiënten zelf in het beoordelen en verbeteren van de kwaliteit van zorg? En welke consequenties heeft het voor patiënten wanneer de kwaliteit van zorg te wensen overlaat?
Academische Vaardigheden en Vorming Ook in dit blok werk je aan je academische vaardigheden. Je leert de kenmerken van verschillende kwantitatieve studieopzetten om de kwaliteit van zorg te evalueren en hoe steekproeven getrokken worden. Daarnaast leer je statistische methoden toe te passen en te reflecteren op de verkregen resultaten. Om inzicht te krijgen in hoe kwaliteit van zorg wordt beschreven en ervaren, leer je op welke wijze je documenten kan verzamelen, analyseren en verwerken. Specifiek zal worden ingegaan op de inhoudsanalyse om teksten te analyseren. Voor zowel de kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden zal je kennis opdoen over wat betrouwbaarheid en validiteit betekenen.
Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling PPO in blok 4 bestaat uit de volgende onderdelen:
|
|
Werk vormen |
|
Werkvormen |
|
Toetsing |
|
Literatuur |
|
Verplichte materialen |
Kennis (GW114K) Blokinformatie, artikelen, video’s (kennisclips), collegesheets en andere documenten (via Canvas). Kastelein en Legemaate. Sdu wettenverzameling Gezondheidsrecht (aangeschaft in blok 1) Schut, E. en Varkevisser, M. Economie van de gezondheidszorg. 2016, 6e druk (aangeschaft in blok 1)
AVV (GW114AVV) Blokinformatie, Artikelen, Video’s (kennisclips), Collegesheets en andere documenten (via Canvas). Introduction to the Practice of Statistics. David S. Moore, G.P. McCabe & B.A. Craig 9th Edition / MacMillan Education ISBN 978-1-319-15397-7 Onderzoeksmethoden. Scheepers. Tobi, Boeije. 2016, 9e druk. ISBN 9789058756046 |
Overzicht toetsing