Course syllabus

 

Blok Informatie

Vaknaam Kwaliteit van Zorg
Academisch jaar 2021-2022
EC 15 waarvan 9 voor de Kennismodule, 3 voor de AVV module en 3 voor de Integratie module
Voertaal Nederlands / Engels
Opleiding Gezondheidswetenschappen, Beleid & Management Gezondheidszorg
Blok 4

Docenten

Blokcoördinatoren

Kennis: Hedwig Blommestein

AVV: Jorien Veldwijk

Integratie: Welmoed van Deen

Docenten

Docenten (colleges):

Kees Ahaus, Lucinda Bertels, Hedwig Blommestein, Caressa Bol, Welmoed van Deen, Diana Delnoij,  Margreet Franken,  Maarten Kok, Ian Leistikow, Nadira Saab, Violet Petit-Steeghs, Renee Scheepers, Jorien Veldwijk, Iris Wallenburg en Angelique Weel

Tutoren

Tutoren (Kennis, AVV tutorgroepen en integratie projectgroepen):

Sterre Bour, Petra Dijkstra, Karilyn Mujica Gastelbondo, Malin Hollaar, Matthijs Malkus en  Nienke Miedema.

Tutoren juridische tutorgroepen:

Caressa Bol, Ernst Hulst, Eline Linthorst en Marjolein Timmers.

Communicatie

In deze beslisboom kan je zien waar je terecht kunt met vragen.

Leerdoelen

Kennismodule

Jij kan:

  • reflecteren op het begrip kwaliteit van zorg vanuit verschillende theorieën uit beleids-, bestuur-, economische, juridische, organisatie- en sociaal-medische wetenschappen;
  • reflecteren op welke wijze de zes dimensies van kwaliteit van zorg worden geconceptualiseerd vanuit de perspectieven van verschillende disciplines;
  • de wisselwerking analyseren tussen actoren die een rol spelen bij kwaliteit van zorg;
  • wet-, regelgeving en jurisprudentie van kwaliteit van zorg toepassen op een casus;
  • een onderbouwde keuze maken tussen verschillende methoden om kwaliteit van zorg te meten;
  • reflecteren op de verkregen resultaten van de toegepaste methoden om kwaliteit van zorg te meten;
  • bespreken op welke wijze verschillende landen vorm geven aan kwaliteit van zorg.

 

AVV module

Jij kan:

  • beargumenteren welk onderzoeksopzet het meest geschikt is om een aangereikte casus te onderzoeken;
  • een eenvoudig onderzoeksopzet vertalen naar een geschikte data-analyse techniek, de analyse uitvoeren en de resultaten interpreteren;
  • reflecteren op de betrouwbaarheid en validiteit van meetinstrumenten en onderzoeksopzetten aan de hand van een aangereikte casus;
  • beargumenteren wat de juiste steekproeftrekking is in het kader van een aangereikte probleemstelling of casus;
  • een document- en inhoudsanalyse uitvoeren.

 

 Integratieproject

Jij kan:

  • een document- en inhoudsanalyse uitvoeren;
  • een betoog schrijven waarin jij;
    • reflecteer op verschillende paradigma’s ten aanzien van kwaliteit van zorg vanuit verschillende theorieën uit beleids-, bestuur-, sociaal-medische, economische, juridische, organisatie-, en sociaal medische wetenschappen;
    • beschrijf op welke wijze de zes dimensies van kwaliteit van zorg worden geconceptualiseerd;
    • beschrijf welke actoren een rol spelen bij kwaliteit van zorg en kan de wisselwerking tussen deze actoren analyseren;
  • effectieve peer feedback geven;
  • ontvangen peerfeedback verwerken in je eigen tekst.

Inhoud

Zorg moet van goede kwaliteit zijn. Daarover is iedereen het eens. Binnen de gezondheidszorg investeren we daarom veel in hoogwaardige en kwalitatief goede zorg, welke is afgestemd op de patiënt. Toch gaat er ook wel eens wat mis. In plaats van dat mensen beter worden van zorg, ondervinden ze er zo schade van. Wat doen we om dit te voorkomen? En welke maatregelen nemen overheid en zorgorganisaties om de zorg, de processen binnen de zorg en de organisatie van zorg verder te verbeteren? In dit blok kijken we naar het brede begrip kwaliteit van zorg.

 

Pijlers van kwaliteit van zorg

We zoomen in op de zes pijlers van kwaliteit van zorg, zoals gedefinieerd door het institute of Medicine:

  • Veiligheid: er mogen geen fouten worden gemaakt, mensen mogen geen schade ondervinden van zorg.
  • Effectiviteit: patiënten moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben, die goed voor ze is en waar ze beter van worden.
  • Toegankelijkheid: zorg moet fysiek en financieel toegankelijk zijn. Ook moet iedereen dezelfde (minimale basis) zorg krijgen, ongeacht status, achtergrond of inkomen.
  • Tijdigheid: de zorg moet op tijd op het juiste moment geleverd worden.
  • Patiëntgerichtheid: de zorg moet gericht zijn op wat de individuele patiënt nodig heeft en wil.
  • Efficiëntie: verspilling van schaarse middelen moet worden voorkomen en er moet een balans zijn tussen de effecten en de kosten.

We zien dat deze pijlers ondersteunend aan elkaar zijn, maar soms ook kunnen conflicteren. Zo kan snelle en tijdige toegang tot zorg patiëntgericht en effectiever zijn, maar het leidt wellicht tot hogere kosten en is daarom misschien minder doelmatig. Je leert binnen dit blok dat het binnen de kwaliteitszorg belangrijk is om oog te houden voor deze zes pijlers en hiertussen soms te balanceren. Dit geeft de meeste garantie voor continue verbetering van de kwaliteit van zorg.

 

Disciplines

Recht

Diverse juridische aspecten van kwaliteit van zorg komen aan bod. Hoe wordt het juridisch gewaarborgd dat zorgverleners en zorginstellingen kwalitatief goede zorg leveren? Je leert dat dit is verankerd in diverse wetgeving. Zo zijn zorgaanbieders wettelijk verplicht om transparante informatie over de kwaliteit van de verleende zorg aan te leveren.

 

Economie

We kijken naar efficiëntie en doelmatigheid van de zorg. Hoe voorkom je verspilling en wat mag effectieve zorg kosten? Deze informatie geeft inzicht in hoe schaarse middelen op een verantwoorde en onderbouwde manier kunnen worden ingezet.

 

Beleids- en bestuurswetenschappen

Je leert waarom en op welke manier er op kwaliteit wordt gestuurd binnen een organisatie en vanuit de overheid. Welke rollen hebben bijvoorbeeld het Zorginstituut en de Inspectie om kwaliteit te borgen en te controleren?

 

Organisatiewetenschappen

Hoe richten organisaties kwaliteitsprocessen in? Je leert welke actoren zijn betrokken bij het realiseren, evalueren en monitoren van de kwaliteit van de zorg.

 

Sociaal-medische wetenschappen

Welke rol spelen professionals maar ook patiënten zelf in het beoordelen en verbeteren van de kwaliteit van zorg? En welke consequenties heeft het voor patiënten wanneer de kwaliteit van zorg te wensen overlaat?

 

Academische Vaardigheden en Vorming

Ook in dit blok werk je aan je academische vaardigheden. Je leert de kenmerken van verschillende kwantitatieve studieopzetten om de kwaliteit van zorg te evalueren en hoe steekproeven getrokken worden. Daarnaast leer je statistische methoden toe te passen en te reflecteren op de verkregen resultaten. Om inzicht te krijgen in hoe kwaliteit van zorg wordt beschreven en ervaren, leer je op welke wijze je documenten kan verzamelen, analyseren en verwerken. Specifiek zal worden ingegaan op de inhoudsanalyse om teksten te analyseren. Voor zowel de kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden zal je kennis opdoen over wat betrouwbaarheid en validiteit betekenen.  

 

Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling

PPO in blok 4 bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Binnen het integratieproject leer je kritisch te kijken naar een essay van een medestudent en je leert om op een constructieve wijze (schriftelijk) feedback te geven aan je medestudent en je leert hoe je ontvangen peer feedback kan verwerken. De toetsing van dit onderdeel vindt plaats binnen het integratieproject van blok 4 (GW114I).
  2. Gelijk aan eerdere blokken van Bachelor 1 word je beoordeeld op professioneel gedrag tijdens de onderwijsbijeenkomsten. In dit blok monitort echter niet alleen de tutor jouw professionele gedrag, maar je geeft ook je medestudent peer feedback m.b.t. zijn/haar professioneel gedrag tijdens de tutorgroep bijeenkomsten, zo ook krijg je zelf peerfeedback van jouw medestudent. De toetsing van dit onderdeel vindt plaats in de PPO-lijn (cursuscode GW10PPO), een nadere uitwerking van wat professioneel gedrag precies inhoudt vind je hier. Informatie over het geven van peer feedback is hier te vinden. Let op: om professioneel gedrag te kunnen beoordelen is het noodzakelijk dat je ook daadwerkelijk aanwezig bent. Je mag maximaal 20% van de AVV en Kennis tutorgroepen missen.
  3. Mentorbijeenkomst donderdag 23 juni (afsluiting van het jaar)

Werk vormen

Werkvormen
  • Videos (Kennis en AVV)
  • Verdiepingscollege (Kennis, AVV en Integratie)
  • Tutorgroepen (Kennis en AVV)
  • Projectgroepen (Integratie)
  • Projectteams (Integratie)
  • Schriftelijk en mondeling peer-feedback (Integratie)
  • Huiswerkopdrachten (AVV)
  • Online vragenuur (Kennis en AVV)
Toetsing
  • Tentamen Kennis  (GW114K)
  • Tentamen AVV (GW114AVV)
  • Schrijfopdracht (groeps- en individuele opdrachten)  (GW114I) (3 EC)
  • Individuele opdracht voor 2e/3e jaars (GW114I) (4,5 EC)

Literatuur

Verplichte materialen

Kennis (GW114K)

Blokinformatie, artikelen, video’s (kennisclips), collegesheets en andere documenten (via Canvas).

Kastelein en Legemaate. Sdu wettenverzameling Gezondheidsrecht (aangeschaft in blok 1)

Schut, E. en Varkevisser, M. Economie van de gezondheidszorg. 2016, 6e druk (aangeschaft in blok 1)

 

 AVV (GW114AVV)

Blokinformatie, Artikelen, Video’s (kennisclips), Collegesheets en andere documenten (via Canvas).

Introduction to the Practice of Statistics. David S. Moore, G.P. McCabe & B.A. Craig 9th Edition / MacMillan Education ISBN 978-1-319-15397-7

Onderzoeksmethoden. Scheepers. Tobi, Boeije. 2016, 9e druk. ISBN 9789058756046

 

Overzicht toetsing

Toetspad 2021-2022_blok 4.jpg

 Toetspad 2021-2022_blok 4-1.jpg